“Sebesar-besar kebajikan itu ialah berakhlak dengan akhlak yang baik, dan dosa itu ialah perasaan bimbang dalam jiwa dan engkau tidak suka keadaan itu diketahui oleh orang lain”.

Sunday, June 14, 2009

Thomas N Friend

Ini adalah satu kegilaan anakanda aku. Semua gara-gara kartun Thomas N Friend. Keinginan Faris nak naik keretapi meluap-luap lagi2 bila tengok komuter. Aku gagahi naik keretapi balik Kedah baru -baru ni semata-mata untuk memenuhi hasrat anakanda yang tercinta.Pengalaman yang menarik untuk seorang anak. Mulut Faris tak berhenti dari mula naik keretapi sampailah turun. Dah sampai rumah opah, sambung balik cerita naik keretapi.

Di dalam keretapi, Faris tak nak berjalan. Aku terpaksa dukung dia dari gerabak ke gerabak sebab dia takut nak melintas di antara gerabak tu. Bukan setakat Faris, aku pun seriau gak nak lalu kat situ.

Aku ambil dua bunk bed, beli pun last minute so yang ada semua katil atas. Aku risau kalau berkongsi kang ada pulak yang jatuh katil . Nasib baik ambil 2 katil, memang sempit sikit katil atas berbanding dengan bawah. Aku temankan Faris sampai tertidur sebelum aku slow-slow pergi dekat 'cell' aku. Nasib baik bawa novel , lagipun aku tak nak tidur lena sangat takut kang anak teruna aku tu stunt ke bawah. Curtain faris aku selak sedikit supaya aku dapat intai dia dari katil aku. Risau jugak, manalah tau ade insan-insan yang tersalah angkut anak dalam mamai-mamai tu. Cuak jugak dok memikirkan tu.


Aku snap jadual beli tiket ni kat KTM Alor Setar. Senang esok aku nak beli tiket Selalu kalau call takde orang angkat, rupanya timing tak betul. Tapi sebenarnya syok naik keretapi, jauh lebih relax dar naik bas. Itupun kalau dapat ambil tiket 2nd atau first calss lah. Tapi 1st class ticket susah nak dapat, penuh memanjang. Aku rasa kalau KTMB upgradekan sikit coach, toilet, cafe lagi comel keretapi ni. Banyak benda dalam tu dah uzur..aku tengok seat dekat 2nd class dengan 3rd class pun dah agak usang. Memandangkan ramai pelancong mat salleh suka naik keretapi sebagai transit ke siam, eloklah kalau di perkemaskan lagi..lawak gak bila aku tengok mat salleh yang tinggi tu terpaksa bengkokkan lutut tido kat atas katil..lagi2 dok tingkat atas. Mau keras bangun pagi..hehhe

3 comments:

azza_irah said...

salam kunjung balas ija..
tkasih singgah d sedetikhati. salam kenal dari azza..

zzlaloq said...

teringat lak kenangan aku menaiki keretapi kelas bagasi ke padang besar untuk mengambil keputusan peperiksaan spm yang tak la berapa nak canggih..

ija said...

terima kasih kembali azza. Ji, ko patut try naik lagi dan kembalikan semua nostalgia berhingus kau..kekkekek

Sharing Is Caring