“Sebesar-besar kebajikan itu ialah berakhlak dengan akhlak yang baik, dan dosa itu ialah perasaan bimbang dalam jiwa dan engkau tidak suka keadaan itu diketahui oleh orang lain”.

Create your own banner at mybannermaker.com!

Thursday, May 14, 2009

Demotivated

Dah hampir 5 bulan sejak kegawatan ekonomi melanda tempat kerja aku ni..jelas aku dapat lihat kadar motivasi pekerja yang semakin merosot. Makin suram dan mendung macam zaman kemelesetan ekonomi jugak..of course faktor utamanya berpunca daripada masalah kewangan especially dikalangan operator. Mana taknya gaji hanya seciput, tambahan pula OT tak banyak, dan paling teruk bila mereka terpaksa bekerja around the clock sebab tenaga kerja makin kurang. Akibatnya pekerja yang ada semakin letih ..too exhausted sampaikan ada yang jatuh sakit, tension dan bosan bekerja. Hasil daripada inefficiency ini nyata yield jatuh..dan mereka jugaklah yang dipersalahkan seolah-olah mereka dibayar gaji beribu untuk menerima semua tempias kemarahan pihak atasan.


Bagi aku..seorang yang bekerja di sumber manusia dan bahagian training khususnya menjadi orang tengah mendengar keluhan pekerja dan ketidakpuasan hati pihak pengurusan..bukan aku tak cuba menerangkan masalah pekerja yang nyata di'kerjakan' macam mereka tidak punya hati dan perasaan..tapi setiap kali aku utarakan isu ini..pada pihakpengurusan ini bukan alasan!! Oleh itu, aku lebih suka berdiam diri dan melihat sejauh mana pihakpengurusan akan sedar bahawa masalah makin meruncing...segala aktiviti kebajikan dan rekreasi pekerja dibekukan..dan pekerja tidak lagi merasakan keseronokan bekerja ...


Aku sentiasa percaya pada hakikat manusia perlu dibangunkan..people need to be developed before product.Salah faham tentang 'training' juga menjadi penyakit dalam sesuatu organisasi..dan setiap kali aku tegaskan training tak boleh menyembuh semua penyakit dalam sesuatu organisasi. Employees are extremely demotivated ..dan penyakit ni dah menular jauh sampai kepada pegawai dan eksekutif termasuk aku..

Obviously..we are damn fatigued and exhausted..I love my career and so do others..but at some pint when people do not have any other choices..they have to leave and keep going. We are talking about survival here..but it is never too late to change...someone is moving the rat from the cheese now...the cheese is just no longer essentials.



No comments:

Sharing Is Caring